لیست کامل سیستم ترمز تمامی خودرو ها در یدک یار | توکو لیفتراک

این کار با واحد وات (W) یا اسب بخار (HP) یا برخی واحدهای دیگر قابل اندازه‌گیری است. سیستم ترمز نیز دقیقا کاری مشابه با پیشرانه اما در خلاف جهت انجام می‌دهد. وظیفه پیشرانه تولید توان و گشتاور برای به حرکت درآوردن خودرو است در حالی که وظیفه سیستم ترمز، کم کردن سرعت و توقف خودرو است. در نتیجه این کار نیز در واحد مشابه وات یا اسب بخار قابل اندازه‌گیری است. در این مطلب به معرفی انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت. ترمزهای بادی در کامیون ها به جای مایع هیدرولیک از هوای فشرده استفاده می کنند.

سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS

این کاسه به همراه چرخش چرخ حرکت می کند و در زمانی که پدال ترمز فشرده می شود ، نیرو به پیستون ها منتقل می شود و باعث می شود کفشک ها به قسمت داخلی پیستون چسبیده و سرعت را پایین بیاورد. از ایرادات این نوع ترمز این است که به سرعت داغ می شود به همین دلیل عمدتا در چرخ های عقب که میزان نیرو کمتر است استفاده می شود و به جهت آن که هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها کم است همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. اساس عملکرد بوستر در سیستم ترمز پراید این است که به کمک خلاء ایجاد شده توسط موتور، نیروی وارد شده توسط پدال ترمز را افزایش داده و به سیلندر اصلی ترمز انتقال دهد. در خودروهایی که به ترمز ABS مجهز هستند ، با فشردن شدید پدال ترمز، دیگر چرخ خودرو قفل نمی‌شود و این امر باعث کنترل بهتر خودرو می‌شود. سیستم ترمز ضد قفل با تشخیص زودتر احتمال قفل شدن چرخ‌ها، فشار روغن را از روی چرخ در آستانه‌ی قفل شدن برداشته و در کسری از ثانیه دوباره فشار روغن را اعمال می‌کند. کشورهای توسعه‌یافته جهان و امروزه مقررات و قوانین بازدارنده سختی برای تولید و خرید خودرهای ایمن تصویب کرده اند و حتی بسیاری از کشورهایی که تنها واردکننده خودرو و محصولات و تجهیزات وابسته آن هستند نیز این قوانین سفت و سخت را برای خودروهای وارداتی اعمال می‌کنند.

لیست کامل سیستم ترمز تمامی خودرو ها در یدک یار | توکو لیفتراک

در ترمزهای هوایی یا بادی از هوای فشرده که توسط کمپرسور تولید می‌گردد جهت انتقال نیروی ترمز استفاده می‌شود. این نوع ترمز بیشتر درخودروهای سنگین استفاده می‌گردد چراکه ترمز هیدرولیکی نمی‌تواند نیروهای ترمزی بالا را انتقال دهد؛ همچنین نیروی ترمزی تولیدشده توسط ترمز هوایی بیشتر از ترمز هیدرولیکی است. در ترمزهای هیدرولیک ، از یک مایع (روغن ترمز) استفاده می شود که غیر قابل تراکم است و این حالت تراکم ناپذیری خود را در هر شرایطی حفظ می کند.سیستم های ترمز خودرو را میتوان طور دیگری نیز دسته بندی کرد.

البته این کار باعث می شد که بر روی شفت خودرو فشار زیادی ایجاد شود و به دلیل آن که نصب سیستم ترمز روی چرخ آسان نبود از این روش استفاده می کردند. با پیدایش سیستم های هیدرولیکی و پیشرفت علم و فناوری در صنعت خودرو ، ترمزهای چرخ جای ترمز شفت را گرفتند. این مورد از انواع سیستم ترمز خودرو ماده سیال استفاده‌شده هوای فشرده است. در خودروهایی مانند کامیون یا اتوبوس سیستم ترمز هیدرولیکی اصلاً جوابگو نیست. برای ترمز گیری در این سیستم به فشار هوا احتیاج میباشد که کمپرسور وظیفه ی تامین کردن این هوای فشرده را برعهده دارد.

  • این سیستم با ایجاد اصطکاک بسیار شدید، نیرو تولید شده پیشرانه‌ را به انرژی حرارتی بدل می‌کند تا کار در تغییر ماهیت فیزیکی نیرو، از شکلی به شکل دیگر انجام بگیرد.
  • وظیفه پیشرانه تولید توان و گشتاور برای به حرکت درآوردن خودرو است در حالی که وظیفه سیستم ترمز، کم کردن سرعت و توقف خودرو است.
  • همچنین مراکز توزیع و خدمات پس از فروش آنها در کنار شرکت‌ها و خطوط تولیدی خودروهای داخلی در کشورهای مختلفی از جمله ایران نیز خدمات ارائه می‌کنند.
  • این ترمز دیسکی و کاسه‌ای مربوط به چرخ‌های خودرو است و ربطی به کل سیستم ترمز خودرو ندارد.

در ادامه به طرز کار این دو نوع ترمز و مقایسه میان این دو خواهیم پرداخت. حالا این سیستم ترمزخودروی ما باید این توانایی را داشته باشد که خودرویی راکه با سرعت متوسط 80 کیلومتر درساعت، که درحال حرکت است، درمواقعی که راننده تشخیص دهد، به خوبی عمل کرده و سریع خودرو رامتوقف کند. ولی آیا این نیرویی که راننده به پدال وارد می کند در حدی هست(قدرت کافی) که خودروی مارا متوقف کند؟ به طور قطع نه! پس به یک وسیله مکمل و تقویت کننده، برای افزایش چند برابری نیرو نیاز داریم.این وسیله بوستر است. انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آن‌ها موضوع این مقاله از سری مقالات فنی مجله خودرو همراه مکانیک است که قصد داریم در این مقاله به انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آن بپردازیم. درترمزهای هیدرولیکی روش و اساس کار شبیه ترمز مکانیکی است اما دیگر سیم کابلی وجود ندارد و به جای آن از مجاری استفاده شده است که محل عبور سیالاتی مانند روغن ترمز می باشد.

لنت عقب دنا (دیسکی) تکستار ایساکو