دیپلمات های کشورهای آفریقایی با ابراز امیدواری خواستار تقویت همکاری با چین در بخشهایی از جمله کشاورزی، اقتصاد دیجیتالی و بهداشت شدند.
در پایان این گزارش آمده است چین برای ۱۳ سال متوالی به عنوان بزرگترین شریک تجاری آفریقای جنوبی شناخته می شود و سال گذشته حجم تجارت میان این دو کشور به ۵۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسید. آفریقای جنوبی نیز یکی از بزرگترین مقاصد سرمایه گذاری برای شرکتهای چینی بوده است. تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری به کسب منافع مشترک برای چین و کشورهای درحال توسعه منجر شده است.
منبع: https://www.irna.ir/news/84841840/%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B5%D9%85%D9%85-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D9%86
بدین ترتیب “منطقه آزمایشی” ابتکاری مهم به شمار می رود و در قالب ۹ برنامه در هشتمین کنفرانس وزیران از کارگروه همکاری چین-آفریقا در نوامبر سال گذشته فعالیتش را آغاز کرده است. طی سفر ۳ روزه دیپلمات های آفریقایی به این منطقه در چین، سفیران کشورهای آفریقایی به مناطق اصلی “منطقه آزمایشی” از جمله شرکتهای کلیدی و مهم رفتند.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری «شینهوا نت»، به رغم شیوعهای مکرر همه گیری ویروس کرونا و شرایط پیچیده و متزلزل بین المللی، ۲۹ دیپلمات از ۱۵ کشور آفریقایی که به”منطقه آزمایشی” چین سفر کردند اعلام کردند با اعتماد به اقتصاد این کشور خواستار گسترش روابط تجاری و اقتصادی هستند. این دیپلمات ها همچنین خاطرنشان کردند اقتصاد چین ارتجاعی و بازارش مملو از فرصتهای متفاوت است.
«حسن رابعی» سفیر الجزایر در چین نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت برنامه “منطقه آزمایشی” تجارت و اقتصاد چین- آفریقا فرصتهای جدید همکاری ایجاد می کند که می تواند منابع اضافی درآمدزایی و کار بسازد و محصولات متنوع تجاری با افزایش صادرات کالاها از آفریقا به چین روانه بازار شود.
وی در ادامه سخنانش افزود: «چنین اهدافِ ملموسی تائید کننده صداقت چین در رهبری برای ایجاد تقویت ظرفیت در کشورهای آفریقایی است و موجب بالابردن دسترسی بازار چین برای محصولات آفریقایی می شود. از سوی دیگر دستهبندیهای واردات گسترش پیدا می کند و موجب بهبود حمایت برای مبادله کالاها میان چین و آفریقا می شود.»
براساس گفتههای «مبلوا کائیروکی» سفیر تانزانیا در چین بازار چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مصرف کننده فرصتهای بسیاری برای تمامی کشورهای آفریقایی ایجاد میکند. وی در ادامه افزود همکاری تجاری و اقتصادی چین-آفریقا طی ۲۰ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر این تانزانیا به شکل ویژه به دنبال دستیابی فرصت هایی برای کالاهای کشاورزی اش به بازار چین است.